Marka
Bir işletmenin ürün veya
hizmetlerini başka bir işletmenin ürün veya hizmetlerinden farklılaştırmaya
yarayan; kelimeler, harfler, sayılar, şekiller, ürünlerin biçimi ya da
ambalajları gibi çizim ve tasarım yoluyla da anlaşılabilen, baskı yöntemiyle
yayımlanabilen ve çoğaltılabilen her türlü işaret, simge ya da sembole marka denilmektedir. Marka
oluşturmada temel prensip diğerlerinden ayırt edilmeyi başarılı bir şekilde
sağlamaktır. Bu şekilde diğerlerinden ayırt edilen ve diğerlerine göre daha
fazla ön plana çıkan firmalar marka olmayı başarmışlar demektir.
Bazen de marka isimleri
kullanılan ürünün adının yerine geçmekte; bu da markanın ne denli bilindik bir
hale geldiğini ortaya koymaktadır. Bu
durumun yani ürün adı yerine markanın isminin geçmesinin halk arasında ağız
alışkanlığıyla söylenmesi hem Türkiye’de hem de dünyadaki birçok ülkede oldukça
sık rastlanan bir durumdur. Örneğin ülkemizde Tursil markasının, çamaşır
deterjanı kavramının yerine kullanılması gibi. Oysa Tursil, ülkemizin ilk
deterjan markası olmasıyla bilinir. Böyle markalar rekabetin daha az olduğu
dönemde pazara giriş sağladıkları ve bazıları da pazarda alanlarındaki ilk
marka oldukları için ürün ismi yerine kendi marka isimleri söylenmektedir. Bunu
pazarlama diliyle ifade edecek olursak artık birer jenerik marka haline
gelmişlerdir.
Yorumlar
Yorum Gönder